Konserthuset i Göteborg, exteriör
Konserthuset i Göteborg, exteriör. Foto: Folke D. Sörvik. Skrivet på bildens baksida: Nordisk Rotogravyr Telegrafbild. (Ur arkivet Bygg - Oleba Olle Engkvist AB). Enligt Vem är det: svensk biografisk handbok 1963 finns en Folke August Dreier Sörvik, reklamfotograf. Burling, Ingeborg (red.) (1962). Vem är det: svensk biografisk handbok. 1963. Stockholm: Norstedt, s. 1055.
Konserthuset i Göteborg, exteriör i mörker
Konserthuset i Göteborg, exteriör, i mörker. Bilden är tagen innan 1950. (Ur arkivet Bygg - Oleba Olle Engkvist AB).
Göteborgs konserthus, foajé
Göteborgs konserthus, foajé. Bilden är tagen innan 1936. Foto: Folke D. Sörvik. (Ur arkivet Bygg - Oleba Olle Engkvist AB). Enligt Vem är det: svensk biografisk handbok 1963 finns en Folke August Dreier Sörvik, reklamfotograf. Burling, Ingeborg (red.) (1962). Vem är det: svensk biografisk handbok. 1963. Stockholm: Norstedt, s. 1055.
Göteborgs konserthus, Stora salen
Göteborgs konserthus, Stora salen. Bilden är tagen innan 1936. Foto: Folke D. Sörvik. (Ur arkivet Bygg - Oleba Olle Engkvist AB). Enligt Vem är det: svensk biografisk handbok 1963 finns en Folke August Dreier Sörvik, reklamfotograf. Burling, Ingeborg (red.) (1962). Vem är det: svensk biografisk handbok. 1963. Stockholm: Norstedt, s. 1055

Ett palats för musiken

Konserthuset i Göteborg uppfördes av Olle Engkvist i mitten av 1930-talet. Arkitekt var Olles gode vän, Nils Einar Eriksson, som ritade ett ståtligt hus med en grundkonstruktion av betong samt fasader i marmor och inte minst det gula teglet, ett favoritmaterial i Göteborg sedan Ostindiska kompaniets dagar och i samma färgton som konstmuseet och konsthallen.

Eriksson bodde i Paris när tidens då mest radikala konsertsal, Salle Pleyel, uppfördes i mitten av 1920-talet med akustikern Gustave Lyon som designer. Den unge svensken inspirerades av Lyons idéer. Lyon menade att ljudet så fort som möjligt skulle träffa åhörarna och att den naturligaste formen för ett sådant rum vore en paraboloid, en välvning av taket från podium till väggar.

I jämförelse med Salle Pleyel gav Eriksson den väldiga äggskalsgula konsertsalen i Göteborg – 42 meter lång och 14,6 meter hög – en mer avancerad veckning av sidoväggar. Den kläddes också helt i panel, såväl i tak som på väggar. Akustiken är världsberömd och används ofta för inspelningar av musik.

För den konstnärliga utsmyckningen svarade bland andra prins Eugen, Sven ”X-et” Erixon och Otte Sköld. Möblerna formgavs av Axel Larsson och Orrefors glasbruk svarade för det vackra konstglaset. Interiören är än i dag mycket välbevarad.

Offentlig byggnad

 

Projektdokumentation

”Min musik” Komponerad av: Nils-Einar

Ritningar föreställande Göteborgs konserthus.

Ritningar föreställande Göteborgs konserthus

Konserthuset i Göteborg, exteriör

Konserthuset i Göteborg, exteriör

Konserthuset i Göteborg, exteriör i mörker

Konserthuset i Göteborg, exteriör i mörker

Kapprum i Göteborgs konserthus

Kapprum i Göteborgs konserthus

Göteborgs konserthus, foajé

Göteborgs konserthus, foajé

Göteborgs konserthus, Stora salen

Göteborgs konserthus, Stora salen

Huvudentreprenör för Göteborgs konserthus

Huvudentreprenör för Göteborgs konserthus

Brev till A/B. Svenska Möbelfabrikerna, vilka var leverantörer under arbetet med Göteborgs Konserthus

Brev till A/B. Svenska Möbelfabrikerna, vilka var leverantörer under arbetet med Göteborgs Konserthus

Snabbreportage! Vykort från Tore

”Min musik” Komponerad av: Nils-Einar

Ritningar föreställande Göteborgs konserthus.

Ritningar föreställande Göteborgs konserthus

Konserthuset i Göteborg, exteriör

Konserthuset i Göteborg, exteriör

Konserthuset i Göteborg, exteriör i mörker

Konserthuset i Göteborg, exteriör i mörker

Kapprum i Göteborgs konserthus

Kapprum i Göteborgs konserthus

Göteborgs konserthus, foajé

Göteborgs konserthus, foajé

Göteborgs konserthus, Stora salen

Göteborgs konserthus, Stora salen

Huvudentreprenör för Göteborgs konserthus

Huvudentreprenör för Göteborgs konserthus

Brev till A/B. Svenska Möbelfabrikerna, vilka var leverantörer under arbetet med Göteborgs Konserthus

Brev till A/B. Svenska Möbelfabrikerna, vilka var leverantörer under arbetet med Göteborgs Konserthus

Snabbreportage! Vykort från Tore

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata